Autocult – další modely vozů TATRA
Firma Autocult přináší další zajímavé modely aut z české historie a to tentokrát dva modely vozů TATRA.
Jako první si představíme model autobusu TATRA T82 BUS 1937 s katalogovým číslem ATC-10011 v měřítku 1:43.
TATRA T82 BUS 1937
Při návrhu nákladního vozu TATRA T82 byla speciálně zohledněna přání armády. T82 byla vybavena osvědčeným podvozkem v trubkové konstrukci s kyvadlovými nápravami typickými pro vozy Tatra a listovým odpružením. Rám nesl 2,5litrový čtyřtaktní motor v provedení boxer, který byl nuceně chlazen vzduchem dvěma ventilátory a produkoval maximální výkon 55 koní. Tyto koňské síly přenášelo osm stupňů vpřed a jeden vzad na dvojitě poháněnou zadní nápravu. Vůz, který vážil něco málo přes tři tuny, byl dimenzován na užitečné zatížení dvě tuny.
Armáda jako hlavní zákazník objednala TATRU T82 převážně valník. jako autobus. Otevřený valník, který byl vybaven pouze plachtou, však nebyl jedinou možností. Mezi různými variantami T82 jste mohli najít i sanitky a linkové autobusy, které si objednaly Československé státní dráhy (ČSD).
V roce 1939 bylo vypsáno výběrové řízení na sérii 14 nových autobusů na bázi Tatra T72 a T82. V roce 1939 zadaly ČSD zakázku na jedenáct stejných autobusů specialistům na karosérie firmy „Sodomka“ a zbývající tři firmě Petera.
Provedení karosárny Petera mělo uspořádání sedadel v řadách za sebou. V provedení karosárny Sodomka byla sedadla instalována podélně jak bylo v té době běžné u meziměstských autobusů. Uspořádání sedadel bylo požadavkem železniční společnosti a pravděpodobně vyjadřovalo, že ta, která oblékl Peter, byla určena pro linkovou dopravu v centru města.
Dalším nově uvedeným modelem TATRA od AUTOCULT je
TATRA 603 X-5 LIMOUSINE 1967
S typem TATRA 603 se československému závodu Tatra podařilo v roce 1956 vytvořit osobní automobil, který se dočkal velkého uznání i mimo tehdejší státy východního bloku. Aerodynamika se velmi povedla, silný motor V-8 v zádi zajistil sedanu slušný pohon a díky intenzivnímu faceliftu se luxusní vůz dokázal prosadit na trhu až do roku 1975.
V zákulisí se však objevilo i několik úsilí o přizpůsobení receptu úspěchu TATRY 603 pro další projekty, včetně projektu z roku 1966 pod zkratkou 603 X, jehož cílem bylo vytvořit moderní nástupnický model. Tímto úkolem byl pověřen odštěpný závod v Bratislavě na Slovensku.
Na možného nástupce 603 předložilo několik designérů zpočátku několik stovek návrhů, z nichž první spatření nakonec vedlo k redukci dvaceti návrhů. Ty byly následně realizovány s modely v měřítku 1:10.
Nakonec bylo naplánováno modelování v plné velikosti pro pět nejlepších návrhů – označených zkratkami X-1 až X-5. Z těchto verzí se nakonec vedení společnosti prosadilo pouze designové X-5, což znamenalo, že by měl být přeměněn na koncept připravený k jízdě. V letních měsících roku 1966 začali Ivan Mičíkvec jako vedoucí projektu a Ján Cina, designér, od kterého návrh vzešel, s realizací konceptu vozu.
31. prosince 1966, po čtyřech měsících stavby, dokončování a zkoušení, tým dílo dokončil. Až v březnu 1967 byl však vůz představen skupině odborníků. X-5 bohužel z nevysvětlitelných důvodů nepřekročila fázi koncepčního vozu.
Může Vás zajímat:
- 2 nové ŠKODA SUPERB IV combi od ABREX
- 58 let čekání Ferrari na vítězství se vyplatilo
- MINI GT modely aut
- 100 let od založení firmy CASAMODA
- Novinky figurky MINIX 11-07-2024 Svět modelů
ABREX Audi Auto Autocult Baník Brekina Breyer casamoda Ferrari figurky Ford Ford Capri Harry Potter Kaden KK Scale Koně košile Le Mans Majorette Matchox Mattel Merkur MINI GT MINIX Modely Modely ABREX Modely aut Modely ŠKODA OXFORD Schleich SCHUCO SIKU siku control SOLIDO Srazy Superb TATRA Tip na výlet trika Veletrhy Veteráni Výstavy YETI ŠKODA Škoda 105/120